✕ Stäng

Lindra psoriasissymtomen med rätt kost

Dudi Warsito, PhD i medicinsk vetenskap
Senast uppdaterad 24 maj 2019

Vad vi stoppar i oss påverkar alla aspekter av hälsan. Vare sig det handlar om vikten, energinivåer, mentala hälsa eller något annat.

Psoriasis är en kronisk systemisk sjukdom som orsakar torr, röd och fjällig hud som kliar. Sjukdomen beror på en inflammation som gör att hudcellerna växer snabbare. Snabb celltillväxt leder till ett överskott av hudceller som ger upphov till utslag. Med rätt kost kan du lindra symtomen.

Viktnedgång

I en norsk studie från 2019 fann man en koppling mellan övervikt och en ökad risk för psoriasis.

För varje enhetsökning av body mass index (BMI), ökade risken för att utveckla psoriasis med 9%. Ett högt BMI ökar inflammationen i huden.

Att gå ner i vikt kan därför lindra symtomen.

Gluten och celiaki

Personer med celiaki, glutenallergi, har en förhöjd risk att utveckla psoriasis, enligt en europeisk observationsstudie från 2015. Glutenallergiker bör därför utesluta gluten för att inte drabbas av en allergisk reaktion och samtidigt lindra psoriasissymtomen.

Antiinflammatorisk mat

Personer som lider av metaboliska sjukdomar som övervikt, har lättare att få inflammationer. Tillståndet kan förvärra psoriasissymtomen.

En kaloribegränsad kost rik på omega-3, kan minska inflammationen och förbättra tillståndet för personer med psoriasis.

Mat som kan minska inflammation:

  • Fet fisk, till exempel lax
  • Frukt och grönsaker
  • Nötter och frön
  • Bönor
  • Fibrer

Antioxidanter och inflammation

Antioxidanter är kemiska föreningar som minskar oxidativ stress och produktionen av fria radikaler.

Dessa fria radikaler är toxiska ämnen som orsakar inflammation i kroppen.

Exempel på antioxidanter är vitamin A, E och C, samt järn, koppar, zink och selenium.

Mat rika på antioxidandet:

  • Frukt och grönsaker
  • Nötter och frön
  • Kryddor, till exempel pepparmynta, kanel och kryddnejlika
  • Örter, till exempel oregano och timjan

Vitamin D

Att få lite solljus varje dag är rekommenderat om du har psoriasis. Detta beror på D-vitaminerna som finns i UV-strålarna.

D-vitamin stärker immunförsvaret och lindrar symtomen.

Bra källor för D-vitamin:

  • Fet fisk
  • Mjölk och yoghurt
  • Ägg

Hälsosam livsstil

En hälsosam livsstil är gynnsamt för alla, oavsett hälsotillstånd. Men för psoriasispatienter kan det vara extra viktigt.

I en italiensk studie från 2013 fann man att en hälsosam kost kombinerat med regelbunden fysisk aktivitet förbättrade psoriasis symtomen.

Forskarna tror att en hälsosam livstil leder till viktnedgång, som i sin tur minskar inflammationen  i kroppen. Dessutom blir man bättre på att hantera stress. Stress är en bidragande faktor till att psoriasis blossar upp.

Senaste Nytt